28 juli - 5 august 2012
SØNDAG
29 JULI
Orginaltegninger:
Live Olsen
Møte
med en en ateistiske guru
Religion og Rock'n Roll - det ellevte budet
Memento Mori
Urban Tunélls
Kletzmerband feat. Marco
Musikalsk
nachspiel gdís
Finnbogadóttir
Gunnar Dalbolt rocka Live :)
Søndag 29 Juli:
Møte med en ateistisk guru
Gunnar Dalbolt med foredraget "Ateismen som alternativ" gikk
Live på alene og jeg kan se på den fine tegningen at det sikkert
er en meget fin man og at foredraget sikkert også var bra.
Men for meg som ikke liker ateisme mer enn jeg liker kommunisme, selv
om jeg respekterer det, fant jeg det best å holde meg borte.
For å ikke smitte Live med mine Katedralskoletraumer og ødelegge
et møte som hun hadde frem til.
Og som man sier, god kunst sier mer enn tusen ord, så her behøves
det ikke en masse poetisk snakk.
PapaFahr - noen gange en ganske målløs poet
Kvalvaag vet mer om rock en mange andre
og gav oss god underholdning
Søndag 29 Juli:
Relgion & Rock'n Roll - det ellevte budet
Robert W. Kvalvaag er en engasjert foreleser og forteller oss om hvordan
rocken er påvirket av relgion, miljø og historie opp gjennom
tiden og vise versa.
Det er alltid mye man tror man vet om rock.
Spesiellt når man inbiller seg at man var med såpass tidlig.
Noe som åpenbart ikke stemmer, for her er det mann som kan sin rockehistorie
og tar oss med helt till trommer og dans i Jødendommen, til Pinsemenighetens
omsluttende menigheter, og til rock av i dag, som altså har mye
av relgion, gospel og afrikanske ritualdanser i seg.
Elvis lærte seg å vrikke på hoftene i
kirken. Selv fikk jeg bank om jeg ikke lærte salmene utenat.
Vi får høre om historien Bruce Springsteen fortalte, om da
han og Clemmens møtte Gud ute i ødemarken og ble overlevert
den ellevte budet, som Moses glemte.
Han ble redd og flyktet og det måtte en Bruce Springsteen til for
å hente det budet.
Som lyder Let it Rock.
En artig historie og Kvalvaag har fler.
Om Elvis og erotikken i rock.
Om da the Isley Brothers kom ut fra sin Pinsemenighet og spilte in Shout
og gikk fra hellig til profan, gjennom bare å bytte ut noen ord.
Om Pat Boone, som renset ut alt svart og syndig i sine sanger, men allikevel
var en av de store.
Wynoni Harris gjorde tvert om, hun sang om at alle skulle rocke, fra prest
til klocker, i elskov og bønn.
Det var i rocka kirker rocken ble født
Vi fikk se den rituelle Shout dansen, som slavene fikk holde på
med i fred, ingen tok det særlig alvorlig, men den er altså
en viktig dans for hele rockehistorien, i sin situelle, sirkeldans, klagende,
repeterende og lindrende som terapi.
Litt har også samene i Norge påvirket rock, mener Kvalvaag,
med sine trommer, forbudet som kom og kunnskapen om undertrykking, som
vevde seg inn i rockekulturen over hele verden.
Amerikanske kristentalibanerne klarte ikke å stoppe
rocken
Det er en intressant time, jeg nyter av å se Live tegne og male
ved siden av meg. Vi sitter i gode stoler. Vi er i den profane høyborgen,
det nye skrytbygget til Sparebank1 eller er det her kanskje 2?
Det var desverre ikke så mange til stede, men ikke så få
heller. Det er søndag og mange er borte på alle slags festivaler.
Noen er tåkefast i Værøy og klarer sikkert ikke å
komme hjem til Patti Smith eller Thåström.
Jeg er glad for at det finns sånne nerder som intresserer seg for
rare ting som rock. Det er deilig og unyttig og jeg er virkelig glad for
at noen kan tjene penger og gi ut bøker om sånt.
Så jeg kjenner meg som litt av en forfatterkollega innom smale områder,
selv om mitt område ikke er smaleler en smalest, og det er vel meget
tvilsomt om jeg noen gang kommer til å stå i denne rikt utstyrte
aulan og prate om noe som helst.
Live Olsen: Ring-Shout Dance
Jeg er sikker på at Kvalvaag for det meste er rundt omkring på
skoler og mer folkelig tilgjengelige steder og snakker om rock, så
det legger jeg ikke denne trivelige og dedikerte foreleser til last.
Men det ble litt for langt.
En time er en god regel for et hvert foredrag og for det meste var det
bra illustrering på den store skjermen, men som så ofte gjør
forelesere den feilen at de har for mange plakater med for mye tekst.
Men Kvalvaag var absolutt ikke den verste jeg har opplevd og her var det
ihvertfall moderne greier og ikke tilstymmelse til det forferdelige Powerpoint,
som fortsatt herjer på de meste uante steder.
Vi måtte tilslutt gå, etter en og en halv time og flere «til
slutt».
Det er ikke noe artig å gå når det er så pass
intressant og man liker foreleseren, men vi skulle jo videre til et annet
arrangemang.
Jeg tenkte litt på om jeg kanskje skulle prøve å lure
meg inn på en datamaskin, når jeg allikevel var sluppet innenfor
dørene. Helt opp i 3 etasje befant jeg meg. Så nære
det profane himmelrike en fattig poet noensinne kan komme, så hvorfor
ikke benytte anledningen til å gå inn og gjøre en liten
millionoverføring eller lage en fet konto.
Helt quick, quick.
Poeter har jo også utgifter og store planer.
Ganske store faktiskt.
Men nei, det var bare å hast avgårde, stå i ti minutter
for å få litt pommes frittes å kaste i seg, mens Live
styrtet hjem for å gjøre klart noe med en tegning.
Jeg misstenker at hun skulle hjem og mate måken sin.
Min egen perfekte fuggel som aldrig det er noe besvær med, hadde
begynt å oppføre seg merkelig. Den hadde begynt å følge
etter meg. Plutselig i går når vi gikk gjennom parken ved
huset for gamle, ensomme damer, ser Live fuggeln min.
Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, jeg skjemmes jo, jeg trodde jeg
hadde trent den nok på de fem årene jeg har hatt den.
Vadefugler er jo helt all righte fugler. De liker som poeter å gå
og spasere på stranden, sparke på en og annen sten for å
se hva det er under den. De er dessuten ikke så dumme som måker
at de ligger å dupper ute i sjøen, med risk for å bli
overkjørt av en speedbåt eller rett og slett drukne, noe
poeter passer seg veldig for og derfor ikke gjerne vil ha med annet enn
badekar å gjøre.
Helst dusj, sier nå jeg, for jeg skriver jo på flere språk
og flyter ikke så særlig bra.
Så på vadefugler kjenner man seg selv, på en måte.
Og det er jo lett å ta tak i de lange bena de har, eller det lange
nebbet, og klaske de lett i veggen noen ganger, så de lærer
å oppføre seg.
Men nå spankulerte den omkring på gresset foran meg og var
langt hjemmenfra, den jæveln, og min første refleks var å
ta opp noen stener å begynne å bombardere den med.
Da skriker jo Live i protest, og en gammel dame kommer og slår meg
med stokken sin og skjeller meg ut for fote.
Live vil ta fuggeln med hjem, men heldighvis ser den hvor stort oppstyr
og skam den har brakt med seg, så den flyr som en gal hjemover.
Nå er det sist på verdens tid for deg, tenkte, mens jeg lyvende
undskyldte meg og sa at jeg trodde den skulle angripe meg.
Det trodde Live på, heldighvis.
Og da ambulasen kom og hentet den gamle damen, som sikkert ikke behøvde
å reise hjem til huset for gamle, ensomme damer mer, var vi venner
igjen og gikk for å drikke kaffe på Parkkafeen, som jeg kaller
hjemme hos Live.
For å slippe å tenke på hvordan det ser ut hos henne
med måker, bøker om kunst overallt og ikke en gang melk til
kaffen.
Men røker gjør hun og det er herlig.
Det er så deilig å røyke en masse sigaretter når
man kommer ut i den herlige Trondheimsluften.
Men idag er det søndag, jeg har satt elektronisk fotlenke på
fuggeln, så om den flyr for langt bort begynner det å skrike
i alarmen, som et lokkerop for måker, som den er så redd for.
Det ble jo en finfin morgen og været var bra for den fine spaserturen
ned til byen.
Jeg stod og spiste mine pommes frittes i våpenhuset på Vår
Frue Kirke, der de alltid er veldig trivelige. Live kom akkurat i tid,
hun er som jeg, en kløpper på å holde tiden og jeg
kan ikke nok si hvor glad jeg er for det.
PapaFahr - en poet med rett til å rocke løs
Live
nøt i fulle drag i en kirke fordi det var så bra!
Søndag
29 Juli:
Momento Mori - Bjerkestrand & Larssen
Vi fant en plass langt fremme på en av de vonde kirkebenkene og
regner med at vi kan holde ut. Live er veldig spent på den elektroniske
konserten med kirkemusiker Kjetil Bjerkestrand og Vetle Larssen, med dobbelt
s, og lyddesign av Daniel Wold.
Lyden er sikkert rigget av Trondheim Lyd, som er eksperter på god
lyd her i byen og her har de jammen fått folde seg ut, ser jeg,
med en rigg som hadde vært Nidarosdomen verdig.
Syntisizere, flygel, moog, nordpiano, og til og med et gammelt hammondorgel
stod klar for konserten.
Jasså, så nå er det comme il faut å spille med
synstisizers i kirken, men jeg er jo åpen for alt og tenker at her
skulle jo Pussy Riot spilt, så hadde de kanskje sluppet fengsel.
Men da hadde de vel ikke fått så bra reklame. Tenke seg til,
selve Bono har sendt de en personlig hilsen.
Jeg så ikke noe til det bandet i fjor, da jeg ble invitert til så
mange undergrunsscener for punk, guided av min Alyona, min russiske prinsesse,
som hadde kontakter overalt i Moskvas undergrunnskultur.
Disse rikemannsdøttrene i Pussy Riot, med sikte mot stjernene,
får vel ikke lov å gå på sånne skitne klubber
som vi var på.
Men vil man opp må man jo være ambisiøs og stå
på.
Det har aldrig jeg vært.
Mer ambivalent enn ambisjøs.
Om den høyeste karriærestigen er på ti trinn, som jeg
sier bare for enkelhets skyld, det er jo i virkeligheten ikke en stige
i det hele tatt, mer som en loddrett fjellvegg, der du må ha flere
års klatreerfaring og bevis på ferdig kurs, for i det hele
tatt å prøve deg på den første av de hundre
oppstigningene.
Men om jeg skal forklare hvor jeg selv er på denne stigen eller
bergsklattringskarriære, så sitter jeg vel ennå ved
foten av fjellet og ser den andre veien.
Eller for å si det på en annen måte, jeg har ikke giddet
å begynne med stigen, jeg sitter på bakken og lener meg mot
den og har det ikke så verst.
Plutselig hører vi stemme om at vi skal sitte her i over 3000 sekunder.
Da blir jeg redd.
Jeg har ikke en anelse om hvor lenge 3000 sekunder er og får nesten
panikk for å bli innestengt her med en masse elektronisk salmemusikk
i kanskje to hele timer.
Man kan jo liksom ikke ta sitt pikk og pakk og storme ut nå!
Så jeg puster inn og ut noen ganger og ser hvordan Live slapper
av, selv om hun faktiskt har bristet halebene og har litt vondt for å
sitte. Hun var ute og skatet en kveld og ramlet ganske ukontrollert flere
ganger.
Jeg blir mer og mer imponert over den her kunstneren, som også går
barbent over alt. Folk bruker å se på oss når vi kommer,
som en slags moderne hippieversjon av Kanutten og Romeo Clive, selv om
vi jo er utrolig mye yngre og vakrere enn de.
Folk ser på oss, først på hennes nakne føtter
og så på min bad-hair-day frisyre og noen smiler, mens andre
tenker på en masse lover som skulle vært stiftet umiddelbrart
for å fjerne sånne upassende skapninger fra bybildet.
Men vi er jo modige og bryr oss ikke.
Jeg bryr meg kanskje litt mer enn Live.
Nå begynner jeg virkelig å bry meg, for det er en oppleser,
det er den gode Lid-Larssen, med dobbel s, som begynner sin fabel mellom
Bjerkestrands elektroniske musikk.
Det er noe pølsevev om 3 visemenn, en politisk korrekt historie
fra Jødeforfølgelsen og noe om det uendelige univers og
menneskets udødlighet.
Se det, tre setninger, for det han drog ut på i over 20 minutter,
mens alle bare ville ha Bjerkestrands musikk å synke ned i.
En tekst han sikkert har skrevet på puben en sen kveld og presentert
for kirkens kulturverksted, som sender søknaden videre til Trondheim,
der de har en viss kvote de må fylle, for at ikke arrangemanget
skal bli for trønderskt for å få støtte.
Jeg skulle hørt på Bjerkestrand i timesvis, han er bra og
ha kler sine briller godt og ser bedre ut i virkeligheten.
Men Bærumgutten er på bærtur og kan jeg ikke noe med.
Det er ikke personlig, men det er noe i stemmen som minner om militær,
lærere eller noe annet auktoritært.
Noe som en gang gjorde at vi trøndere gikk med lua i hånda
for Oslofolk og det er ikke moro å bli påmint om, særlig
ikke når musikken er spennende.
Live gjør en nydelig tegning, hun bryr seg ikke om han med med
den blonde Magnus Uggla-frisyren, hun bare sitter og nyter ned intrykk
av det hele, på papiret sitt, og etter en time er det en kjempefin
applaus på hennes tegneblokk.
Ja like stående og fin som den stående applaus Bjerkestran
og Larssen (med to s) fikk av det meget lyttende og engasjerte publikumet.
Det er jo bra at ikke alle er så vanskelige å gjøre
til lags som jeg og det gleder meg. Om ingen applauderte skulle det bety
at alle i hele kirken hadde noen av de samme traumaer som jeg selv, og
da skulle jo ikke verden se lys ut.
Så mye terapeutiske utfluktsmuligheter finns det jo ikke her i byen,
det er knappt så det rekker for en stakkars poet.
Å få samtalsterapi er jo like vanskelig som å få
audiens til kongen, så det kan man bare gi opp og jobbe målrettet
med egne metoder.
Av og til hjelper det faktisk å ha fuggeln og prate med, når
man har sittet flere dager og hamret ned meningsløsheter om snart
det ene, snart det andre og har havnet i en skrekkelig tankeloop, der
selve meningen har blitt et uforståelig ord på et annet språk.
Som man selvfølgelig ikke forstår.
Jeg har prøvd å ha hund.
Men å bo i tredje etasje og ha hund er jo umulig.
Hunder lærer seg jo så sakte at det tar flere måneder
for de å lære å gå i trapper, åpne dører
og se og få gjort det de skal uten å plage en stakkar trett
poet.
Jeg prøvde en puddelsort som skulle være ekstra sterke i
bena.
Men ette den tredje hunden ga jeg opp.
Å bli slengt ut fra tredje etasje skal jo ikke være så
mye å snakke for en sterk hund, særlig om de havner på
et sviktende biltak, men nei.
Hunder er noen puslete dyr og kan ikke tenke en selvstendig tanke.
Ligge der og ule for å ha brekt noen ben.
Så jeg må gå helt ned allikevel for å avlive den
og hurtig slenge den i søppelkassen, så ikke naboene skal
begynne å klage.
Nei, jeg liker vadefugler bedre.
PapaFahr - på elektropoetiske vadeføtter
Målaren Djosla, min skøna son från Balkan,
skulle vært med i går og dansat til Oluf, Marco & bandet!
Savner, savner!
Søndag
29 Juli:
Urban Tunélls Kletzmerband
feat. Marco
Her må jeg bare flette inn et bilde av min kjære Djosla, som
jeg savnet så igår, da musikken stod i taket og hele Almas
danseskola blåstes til himmels av det forrykendet bandet Urban Tunélls
Klezmerband og den vakre Balkangutten Marco på gulltrompet. De spilte
så folk ble som gale og jeg var nødt til å gå
ut for å gråte innombords for at jeg savnet min sønn
og mine barn så veldig.
Det
her var jo musikk som Live ville gå på, uvisst hvorfor, men
det er jo noe med kunstnere og sigøynere som tiltrekker hverandre.
Marco,
another beautiful Balkan bastard, plays the thrumpet like a true prince!
Selv hater jeg all slags musikk og særlig Balkanmusikk når
man ikke har noen å danse med, feste med, noen kaste seg ut i eufori
sammen med, og vite at man blir passet på og er trygg. Djosla, min
kære sønn fra Balkan, passet alltid på meg når
vi var ute, ingen skulle komme på tanken å begynne å
bølle med poet i hans nærhet.
Det var med vaklende steg jeg ble med til den forferdelige Byscenen, der
jeg i min barndom ble tvunget til å gå i danseskole med nabolagets
søteste pike.
Jeg vet ikke hva min far hadde gjort for å få det til, om
han hadde et hemmelig forhold til moren hennes eller om faren hennes hadde
et hemmelig forhold med nabotvillingenes mor eller begge deler.
Som huslege kjente jo min far kjennskap om alle kjødelige svakheter
i nabolaget.
Men på danseskole havnet jeg, og det var et mareritt å springe
over gulvet for å komme først frem til Henne, så jeg
ikke ble stående uten dansepartner eller få danse med noen
som var ufyselig og tung som en robåt å danse med.
Alltid var det noen stakkar som sprang inn i søylene som ennå
står i dette dansens gasskammer, som jeg tenker på det som,
og jeg får ta til alle slags terapeutiske knep, fra meditasjon til
shamanisme for ikke å brekke meg når kommer innenfor døren.
Men jeg hadde
også i bakhånden en listig plan om å få kontakt
med den deilige fotografen i Adressavisa, så jeg var liksom inne
i en skjønn trance, springende omkring på en lang, vit strand
i solen sammen med fotografen som ville ta bilder av meg i alle mulige
posisjoner, bare ikledd Mari fra Burans raffige, røde truse.
Den trances
ble jeg tvert rykket ut av, for det var fullt av fotografer fra Adresseavisen
der og en masse journalister.
Ja, det virket som om hele Adresseavisen hadde firmafest der, de ropte
og skrek og alle kjente visst Marco og hele gjengen, og hadde ikke musikken
vært så sanseløst bra og Live satt seg ned som en født
festivaltegner med et smil om munnen og helt klart var i den syvende himmel,
hadde jeg besvimt av skrekk.
Men jeg fikk sneket meg omkring med hjertet i halsgropen og tatt noen
bilder, noen i hastig smug av den deilige fotografen, som selvfølgelig
ikke hadde tanke på å kaste bort tid en stakkars, suktende
poet.
Hun var helt oppslukt av musikken og så ekkelt glad ut.
Etter en
halvtimme hadde jeg ikke fler terapeutiske trix på lager, det var
for mørkt å forsøke å zoome inn på fotografens
forskjellige perfekte kroppsdeler i smug, så jeg måtte bare
ut og røke en masse sigaretter for å stille det indre kaoset
av gråt, lengsel, begjær og trangen etter en masse ulovlige
preparat som kan få alt til å bli som en dans.
Som et uselt substitutt til hva som helst, gikk jeg inn på Supa
eller hva det heter og kjøpte en øl som jeg satt og så
på en lang stund og forbannet denne politstat av nydelseforbud.
Jeg ønsket meg tilbake til Aleppo i Syrien og en herlig fest med
de russiske horene som visst hvordan en slipstein skulle dras om livet
ble for hardt og hjemlengselen var som en kvernsten om halsen.
Halveis ned i ølen kom endelig Live og jeg ble glad med en gang,
for nydeligere festivaltegner har jeg ikke sett i hele mitt liv, og ingen
i Adresseavisen har prøvd å verve henne over til sin ufyselig
trykksak med løfte om penger og guld og førstesider an mass.
Papafahr - poet med hjerte i Balkan
Et
deilig nachspiel, nesten som en lite Balkansk vorspiel..:)
Søndag 29 Juli:
Nachspiel m/Oluf, Jovan, Marcovic & Co.
Vi halset ølen, for å komme oss fort bort fra denne baren
for overklassens hippe ungdommer, der de ennå spiller diskotekmusikk
som var polulær på slutten av 90-tallet, som bare får
utleves på kvalmende alkoholrus og med en masse securitasvakter
springende omkring som doppermannsbikkjer.
Suse min
sus, hvem møter vi i teltet om ikke den skjønne Bergenspiken,
som nesten er som en Buran-prinsesse å regne. Hun har endelig fått
seg en kjæreste som er en bra fyr, takk gode gud, selv om han jo
ikke har en anelse om hva som står skrevet i stjernene for henne.
Han må nok rykke opp seg ti hakk for å henge med på
den ferden.
Men nå er veldig de vakre sammen og det er helt rett selskap for
meg og Live.
Vi sitter sammen på vår side av bordet og ser ut som et par.
Et par som våre foreldre absolutt ikke skulle ha godkjent og jeg
nyter av det.
Hun er selvfølgelig alt for gammel for meg og dessuten min perfekte
arbeidskamrat, men det er jo artig å late som iblandt.
Og som ikke det var nok, der kommer jo den vakreste musikeren i hele Trondheim
opp på scenen med sin fiolin.
Selveste Oluf Dimitri Røe, som spiller så man kan gråte
av glede og danse samtidig!
Med sitt band Bengaloo har han fått lokaler å koke lite voldsomt
som Marco & Co.
Marco er jo enda litt av en kåt, unghingst og har litt vanskelig
for å slippe til andre når bandet jammer seg ut rundt publikum
som en omfavnende stor klem.
Jeg fikk en klem av Oluf før de begynte å spille og noen
korte ord og det er så godt å se ham. Han er vel en av de
få her i byen som kan gi en riktig god klem, men så har han
jo solide røtter i Hellas, der de ikke er som oss i Norge, som
klinger hodene sammen som klinkekuler, som regel bare på julaften.
Snart bli den skjønne bergenspiken glad av musikken, selv om hun
nettopp har blitt frastjålet lommeboken på frivilliglokalet
i Borggården med sine siste sparepenger i. Vi trøstet henne
og sa at vi skulle ta et alvorlig snakk med festivalledelsen, så
de erstatter henne.
Noe sånt går jo bare ikke an.
Og snipp
snapp snute så var den søndagen ute.
Jeg overlevde et helt musikalsk nachspiel og det var like før jeg
begynte å danse. Men det sparte jeg til veien hjem, en deilig mental
dans mens jeg ruslet hjemover og tenkte at Trondheim kanskje ikke er så
ille allikevel i passende doser.
PapaFahr
- en poet en dansefot mellom linje
MAIL TILL LEDARSIDAN
Detta material är skyddat
av lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering förbjuden.
Futuresound of Jemtland, Norway, Sweden. Internet e-mail: redaktion@skandinaviskkommentar.com
Design by Futuresound of Jemtland Graphics by Multimedia Arthouse Copyright
© 2005
|