NILS TODAL TALKING:
Moldejazz -2009: Marianne og Leonard = trggtyggt
Moldejazz -2009: Timbuktu & Damn og/eller Madcon
UKA - 2009: Jay-Z - Norway! You know who you are talking to?
UKA - 2009: First Aid Kit
UKA - 2009: Rocket to the WHAT..?
Urørtfinale på Samfunnet
Your Headlights Are On
Pure pop perfection
The Daily Hum
Spring Collection!!
Claude Simone
Alle halle halleluja
Storåsrapport, sent fredag kveld*
Storåsrapport del 1.1
Storåsrapport del 2
Rockheim
WireTHE WIRE
"give me a smile"
Artig med han kule nye gitaristen...Trommisen bruker gummi
Om Siri, øyevipper, Morten Harket
Dette er hva jeg hadde av notater etter helgens konsert med Wire på Blæst... Det er ikke så mye å jobbe utifra, men jeg skal gjøre et forsøk - det er i det minste et sted å begynne - kanskje kommer det tilbake til meg etterhvert...
Så, altså for å begyne et sted; «Den kule nye gitaristen»... Noe av det mest oppsiktsvekkende med Wire er at de femogtredve år etter debuten ikke høres ut som en bleik kopi av seg selv, de lager fortsatt bra musikk... det er mer enn hva man kan forvente... Sammenlign Wires 2003utgivelse, Send, med Gang of Fours comebackalbum fra i år (en rent retorisk oppfordring; jeg anbefaler ingen å høre den siste plata til Gang of Four). Eller ta The Fall, som har lagd bra musikk i fire tiår, men fortsatt, som alltid, høres ut som Mark E. Smith med backingband. Mer utholdende og påståelig enn Marcel Proust.
Man kan ikke gå på en konsert som denne, med et band som har holdt på såpass lenge, og har vært såpass produktive også i de senere år, og forvente at de skal dra alle de gamle slagerne fra punkeåra. Så det gjorde jeg ikke. Jeg hadde riktignok håpet de skulle spille en del fra nevnte Send, men poenget er at Wire fortsatt lager musikk av såpass høy kvalitet at dette ikke har noe å si (det samme kan man si om Pere Ubu, som spiller på Blæst senere denne våren, det kommer vi forhåpentligvis tilbake til på et senere tidspunkt). I stedet for å henfalle til nostalgisk mimring leverte Wire et sett hovedsakelig bestående av låter fra de to siste platene, og med det kommer vi til poenget; denne nye gitaristen som sto der og vrikket på seg på høyresiden... Orginalmedlem Bruce Gilbert forlot bandet for et par år siden, og som erstatter har de hyrt inn en en shogazerjypling med Phil Oakley-sveis - som bortsett fra at jeg syntes han så overdrevet utstudert og indiekul ut (samt at han så ut som han kunne vært sønnen, eller kanskje heller nevøen, til bassisten) gjorde en ok jobb, gjorde ikke så mye ut av seg...«Trommisen bruker gummi» Hehe... her snakker vi trommestikker... altså; trommestikker med gummibelagt tupp.
La oss holde oss til trommeslageren, en liten stilstudie; Robert Gotobed (ikke hva presten kalte ham) faller kanskje litt i skyggen til andre trommeslagere fra samme epoke, som Stephen Morris (Joy Division, New Order), Budgie (The Slits, Siouxiee and the banshees), og Hugo Burnham (Gang of Four) - for å nevne noen - men er ikke mindre spennende eller særegen av den grunn... Eller, spennende er kanskje ikke rette ordet her, for spennende er vel nettopp hva han ikke er... Og akkurat dette er noe av det som gjør ham bemerkelsesverdig; en kombinasjon av autoritet og tilbakeholdenhet - En god minimalist. Lydbildet formes like mye av hva han ikke gjør som hva han faktisk gjør - En maskinell og effektiv beat, strippet for øverflødige fiksfakserier som trommesoloer, breaks eller promiskuøs cymbalbruk. Problemet med dagens Wire, sett opp mot sytti og åttitallet, eller starten på totusentallet for den saks skyld, er at denne nærmest naivistiske rettframheten i musikken, som tidligere var iblandet, og lå til grunn for, en slags dekonstruksjonistisk, eksperimentell tilnærming; en kombinasjon mellom det helt enkle og det utforskende, en blanding av punkminimalisme, popteft og selvbevisst artyness, som gav Wires musikk en helt egen estetikk - som igjen medvirker til nødvendiggjøringen av et klasifiseringsskille innen punken, hvor Wires debutplate fra 1977, Pink Flag, av mange regnes for å være den første post-punk utgivelsen (at en del andre grupper, hvis musikk forutgikk også punken; Suicide, Pere Ubu, Devo, Throbbing Gristle, Cabaret Voltaire m.fl, også betraktes som post-punk, er bare en av mange finurligheter ved den retrospektive historieskrivningen. Et poeng er dog at ingen av disse hadde gitt ut noen LP før Wire gjorde det.) - men for å avslutte setningen; Wire mangler i dag en del av det krydderet, den avantgardistiske twisten som en gang gjorde dem til post-punk innovatorer. Tilbake sitter vi interressant nok med en annen del Wires virkningshistorie. Over en periode på bare tre år, gjennom sine tre første album: Pink Flag (1977), Chairs Missing (1978) og 154 (1979), spenner Wires musikalske uttrykk over hva vi i dag vil betrakte som tre adskilte (dog nært beslektede) musikksjangre; punk, post-punk og indie. Wire har vært innovatører innen dem alle. Desverre kan det pr. nå virke som om de har stagnert noe innen den siste, men de skal iallefall ha for at de ikke forsøker å tekkes gamlispunkerne og post-punkhipsterne, og forøvrig; det beste av det nye materialet deres står ikke tilbake for det gode gamle; «Please take» og «Clay» (fra Red barked tree,2011) føyer seg fint inn i tradisjonen etter «Blessed state» og «The 15th» (begge fra 154, 1979), «Two minutes» kunne vært hentet fra Pink Flag. Og låter som «In the art of stopping», og «Nice streets above» (fra Send, 2003 - ingen av dem ble spilt på konserten, desverre) står ikke tilbake for noentingsomhelst. Sammenlignet med yngre rockeband fremstår Wire faktisk som svært så vitale - nærmest forfriskende - hardtslående og iherdig intense.
"Om Siri, øyevipper, Morten Harket»... Her er jeg blank... jeg aner ikke hva dette betyr... Eller, jeg husker det fantes en lengre tankerekke bak; noe med Siri som vifter med øyevippene, spør meg hva slags konsert det er jeg skal på, hører på Kind of a christmas card... eh... paralellene til Wirekonserten er kanskje ikke så lette å få øye på... La oss gå videre...
«Give us a smile!»... Jo, stort sett holdt de maska, alvorlige rutinerte... Fridde ikke til bublikum - ingikk ikke i noen form for interaksjon - sa ingenting mellom låtene, ignorerte alle tilrop. En eneste gang fikk jeg kontak; i det de kom på scenen for første ekstranummer; «12UXU!» ropte folk, «Pink flag!» ropte de (De spilte forøvrig Pink Flag, som aller aller siste låt, så fikk vi hoppa lit rundt, sånn helt til slutt...),«Give us a smile!» Ropte jeg. Colin Newman ser overrasket ned på meg, sier «What?», «Give us a smile!» gjentar jeg, og Colin Newman svarer et eller annet jeg kunne ikke høre hva, gliser for seg selv og tar på seg gitaren...
Nils Todal
Rockheim ligger i Trondheim. En smarting fant på det navnet!
Rockheim
(Den "M" det henvises til i denne teksten er et pseudonym. M må ikke forveksles med Marquien eller noen annen som skulle ha noe med bokstaven M og gjøre (som om jeg har noe jeg skulle ha sagt om hvordan dette skal leses... jeg håper uansett at den det gjelder ikke leser det... skjønt... han kunne kanskje hatt godt av det...) )Men altså; i stedet for å fortelle om hvordan jeg og Marquien kom oss hjem fra Storåsfestivalen:
- Jeg var på det Rockheim i går
- Igjen?
- Jo, igjen... men denne gangen på ordentlig...
- Og... var det bra?
- Jo... ikke værst; jeg traff ei jente
- En jente, hva? Det må jeg si, en lys levende jente
- Joda, hun virket da så. "Hei!" sa hun til meg, sånn helt plutselig, og jeg skjønte ikke helt hva hun mente... mumlet et "hallo" eller noe... tenkte hun måtte ha forvekslet meg med noen andre... men så kom hun plutselig bort til meg litt senere. "Pratar du svenska?" - spurte hun...
- Ah! Så hun var svensk! Nydelig!
- Tja nei hun var ikke svensk; hun var kongolesisk, eller kongolesisk/svensk om du vil
- Fra Kongo?
- Det lille Kongo
- Men var hun søt?
- Veldig søt... hun hadde sånnt hår... sånn som bare stikker opp... slike små knurter.
- Knurtehår ja! det er kult!
- Ja, hun var veldig søt...
- Men så? Hva skjedde?
- Jo vi begynte prate... det var greit det... hun var sjarmerende nok... men jeg hang ikke helt med... eller var litt sløv, kan du si... er ikke så vant til slikt... lurer på hvorfor i allverden denne søte jenta står og prater med meg... er ikke så vant...
- Til å prate med kongolesiske jenter?
- Jenter generelt... sånn helt umiddelbart uten videre uten hverken alkohol eller dansing... jeg treffer oftest jenter når jeg danser... det er det samme hvor de er fra... like overrasket er jeg hver gang... så trenger jeg litt tid til å bearbeide overraskelsen, for å i det hele tatt kunne ta til meg en slik tilnærmelse for det den er; en tilnærmelse; hverken mer eller mindre men likefullt noe...
- Ja... du burde gjøre som meg; sette deg ned i et hjørne og se sur ut...
- Tja... nei... ikke helt min stil... men uansett; så dukket M opp
- Så M var der?
- M var der... M; M; M... For en type... ... Du; som en ikke alltid så alt for oppegående men allikevel stort sett rimelig oppvakt fyr; Om du hadde sett meg stå å prate med ei søt jente; hadde du funnet det naturlig å komme bort til oss og så helt plutselig fullstendig ta over samtalen?
- Eh... tja... jo... det kunne jeg forsåvidt gjort...
- Men her snakker vi altså om M; alltid edru; alltid nykter; - deg kan man jo alltid avfeie som som den forfyllede lavadelsmann du er og det tilhørende fyllerølet du lirer av deg likeså - forsåvidt har han en greie for afrikanske jenter, iallefall tilsynelatende - har aldri sett ham med en, eller en annen jente for den saks skyld - men han gav heller ikke noe inntrykk av at han ville prøve å sjekke henne opp eller noe sånt, neida; han ville bare fortelle henne alt han visste om kongolesisk musikk.
- Og det var vel ikke lite? Snakket han om Komono nr.1?
- Det var der det begynte, så bare ballet det på seg... og så endte han opp i Colombia til slutt... og da slutter han jo aldri... Han snakket litt om meg også forsåvidt, skrøt av bandet mitt og greier, sa jeg spilte trommer; men da ble jeg jo bare forlegen - men hun virket interessert dog, og det, og også det at jeg la merke til, i øyekroken, at hun stadig så over på meg, bare raske korte blikk, også mens M snakket fikk meg til å føle at men jeg vet egentlig ikke hva... uansett; han snakket ivei, og hun hang forsåvidt med så lenge han snakket om Kongo - der hadde de noen felles referanser - men du kjenner jo M når han setter i gang... han kjører sitt eget løp... alltid på sine egne premisser... som å snakke til en vegg... ren enveiskjøring... og plutselig måtte hun gå...
- Hun gikk?
- M sa bare "Jaja", så seg litt rundt og gikk videre i museet... mens jeg stod igjen og lurte på hva faen det var som nettopp skjedde...
- Du er for beskjeden Nils!
- Ja jeg vet, jeg vet.. ... Men jeg traff på henne igjen!
- Hun kom tilbake?
- Tja, jeg vet egentlig ikke helt. Hun dro iallefall ikke så langt, for jeg traff på henne igjen i et annet rom litt senere i utstillinga, i den "gjør det sjøl" delen, hvor du blant annet kan sette deg ned foran en pc og forsøke mikse en hip-hoplåt, noe jeg jo fortalte henne, og hun foreslo vi skulle prøve. Hver pc hadde to stoler og to headset... jeg går bort, setter meg, og tar på det ene headsettet... og akkurat i det hun skal til å gjøre det samme...
- M?
- M.
- Du kødder?
- "Oj!" - roper han, og bare stormer bort til pc'n... jeg skal ikke si han brøt seg forbi henne, men han enset henne iallefall ikke... og hun bare sto der... så på meg... så på han... jeg visste faen ikke hva jeg skulle gjøre... om jeg skulle le eller gråte... - jeg lo av det mens jeg sykla hjem etterpå - men senere på kvelden ville jeg helst gråte... - Men det jeg burde gjort er jo såklart å forsøke forklare M at den stolen kanskje var opptatt... at han kanskje kunne funnet seg en annen pc... men jeg var så satt ut... og herregud du kjenner jo fyren... det er ikke så lett å komme gjennom når han først har satt seg noe fore... fått et innfall... å skulle forklare ham noe slikt... å i det hele tatt få kontakt!... han hadde sikkert blitt snurt... men hadde jeg noengang hatt noen sjangs på henne så forsvant den nok der, med min handlingslammelse...
- En spesiell type, M...
- Jo, han er noe for seg selv... kanskje jeg burde skaffe meg noen nye venner...
Spring Collection live på Rockheim, en virkelig opplevelse!Joda; Rockheim er mer enn bare et museum; et sted for opplevelser... sannelig... ganske imponerende egentlig; dette er ulikt alt annet du har vært borti av museum tidligere; interaktivitet er et nøkkelbegrep; ikke bare kan du ta på ting; du oppfordres til det. Det er meningen at du skal; du kan ikke bare komme dit og forvente å få all den informasjonen du skulle ønske; du må faktisk foreta deg noe... og det er ikke bare bare å finne ut av hvordan.
Responsen så langt etter åpning har vært overveldende positiv; det er høyteknologisk, orginalt - rett og slett enestånde - imponerende; men når denne første begeistringen har lagt seg blir det spennende å se hvordan det hele arter seg i praksis, i det daglige - det pedagogiske opplegget, med skoleklasser og barnehager - turistgrupper – Måten utstillinga er lagt opp på er perfekt om man er alene eller bare noen få - men jeg lurer på hvordan de tenker at større grupper skal tilnærme seg dette.
Jeg skal ikke uttale meg for mye basert på den lille tiden jeg har tilbrakt der (jeg var jo også som nevnt noe distrahert av visse andre ting, som ikke hadde så mye med selve museet å gjøre, skjønt; det miksebordet som utgjør midtpunktet i åttitallsdelen av utstillinga er jo som skapt for denne typen møter; man står der for seg selv og knoter og prøver finne ut hvordan dette funker og irriterer seg over at man kun har fokusert på Fra Lippo Lippis storhetstid fra siste halvdel av åttitallet og ikke har noenting om tiden før de ble store på Fillipinene; da de med sine første EPer ble kalt norges Joy Division, og med sitt første album fremstår som en mørkere versjon av New Orders "Movement"; og plutselig blir du var et yndig vesen som sniker seg opp på siden av deg og... men nok om det) - man skal tilbringe mye tid der for å komme seg gjennom alt... det finnes enorme mengder informasjon... ikke minst om man også tar ibruk mediateket og har tilgang til hele Rockheims database; det er gjort et enormt innsamlings og katalogiseringsarbeide; ikke bare av fysiske objekter, men av historier - fortellinger. Hvordan dette skal komme fram vil nok også i stor grad komme an på de som jobber i selve utstillingen - omviserne, som nok fort vil få en rolle som et mellomledd mellom den besøkende og den nok for mange overveldende teknologien; det skal bli interessant å se hvordan de får til å kombinere denne biten med rollen som formidlere...
Man må ha god tid, og ro, på Rockheim. Det siste er det ikke sikkert du kommer til å få så mye av. En del av stasjonene fungerer desverre best med en av gangen... og det er lyd overalt. Heldigvis er ting lagt opp slik at du lett kan bevege deg mellom de forskjellige stasjonene, frem og tilbake i tid; man trenger ikke følge en gitt kronologi. - Akkurat det med kronologien er forøvrig et av mine ankepunkt; Å dele inn musikkhistorien i tiår er en vanlig men kraftig forenklet måte å anse både musikk og verden forøvrig. Her sier jeg meg enig med adresseavisens Ole Jacob Hoel, som påpekte et manglende fokus på underliggende strømninger på tvers at tiår (selv finner jeg det egentlig mer anvendelig, om man først skal tenke tiårsepoker, å ta utganspunkt i midten av tiåret; slik jeg ser det har årene fra 1975-1985 mer til felles enn respektive sytti og åtti-tall. Det samme gjelder for 65-75, eller 85-95. Iallefall internasjonalt, skjønt; norge henger jo ofte litt etter...). Det sosiologiske aspektet er heller ikke til stede i særlig grad kan det se ut som. Igjen tar jeg forbehold om at jeg har tilbrakt alt for få timer der inne, men jeg mener det er viktig at musikken og bandene ikke fremstilles som løsrevet fra sin sosiale kontekst: fra samfunnet forøvrig, fra andre kunstformer, som billedkunst og litteratur, fra politikk og filosofi, massemedia, mote... – eller rusmidler for den saks skyld... – Man kan anta at disse tingene etterhvert blir tatt opp i den rullerende utstillingsdelen.
Hvis ikke vil utstillingen på en del måter virke noe overfladisk. (For oss som finner det skandaløst at band som Alle Tiders Duster og Det Glade Vanvidd, for ikke å snakke om Det Elektriske Kjøkken eller Holy Toy, eller tidlig Fra Lippo Lippi ikke vies større eller idet hele tatt noen, plass - Det er en del av oss, selv om akkurat mine preferanser kanskje ikke er så veldig representative for så mange... - er det en del hull). - Jeg mener ikke at man skal gå inn for å tilfredsstille enhver fanatiker (selv om fanatikerne jo forventer å bli tilfredsstilt - her kommer omviserne til å få litt av en jobb...), virkelig ikke - tvert imot synes jeg man har lyktes godt i å tilpasse stoffet det jevne publikum, men førsteinntrykket er, at iallefall for deler av utstillingen - kanskje særlig fra åttitallet og utover - med mulig unntak av blackmetal-delen, blir det hovedsaklig en presentasjon av forskjellige band og artister, og litt for lite av det i rundt.
Nils Todal
- Men herregud, for et vanvittig prosjekt! Hvor vanvittig bra det har blitt, og for ikke å snakke om hvor vanvittig bra det potensielt kan bli - kommer til å bli! Jeg gleder meg til å dra tilbake dit om kanskje et års tid; når det hele hele har gått seg til, for å få et enda bedre inntrykk av stedets fulle potensiale - og for å henge litt ved miksebordet... denne gangen uten M i nærheten...
Storåsrapport del 2
– Hvordan det hele faktisk gikk for seg.
- Host host...- Er du sjuk?
- Javisst er jeg sjuk! ... ser du den blå himmelen Nils?
Noen blir helt utslitt av festivallivet
Joda, jeg ser himmelen, og jeg ser Marquien rekke ut hånden; sakte, sakte nærmer den seg min, før den så stopper opp. Armen er strak, eller så strak han greier få den. Strekker han den mer risikerer han miste likevekten, til tross for at han sitter på en stol - såvidt foroverbøyd krummet blikket sløret men likevel fokusert målbevisst men målet utenfor rekkevidde – en fascinerende evne til å redusere sin egen tilværelse ned til kun et minimum av relasjoner – hans egen hånd og en boks lunken bayer – med munnen halvt åpen geipende buddhasmil – han har sett sin egen forløsning og hele hans bevissthet er fokusert rundt dette ene mantra – Kroppen er som forstenet – som låst i tid og rom - ikke en lyd – ikke en bevegelse – ren bevissthet – eller manglende sådan - Forløsning eller forfall... - Han har tilsynelatende funnet det ene gjennom andre – Iallefall virker han forsøke så, med en innbitthet, utholdhenhet og dedikasjon som en munk - eller en alkoholiker...Marquien er seg selv lik og kommer ikke til å forandre seg før han dør.
- Vil du ha bayer Marc?
- Ja!
- Du fikk en for to minutter siden... Den andre hånda Marc...
En glad guttHan ser på boksen han holder i venstre hånd og gjør en bevegelse jeg ikke helt kan beskrive men som kan tolkes i retning av at han faktisk har skam i livet – det vil si; han forholder seg til omverdenen igjen – iallefall for en stund. Han skal iallefall ikke få noe mer å drikke av meg... Men hva kan jeg gjøre? Vi la oss begge to ikke så alt for sent fredags kveld. Jeg var sliten. Kom rett på festivalen fra jobb; orka ikke så mye. Marquien krøyp også oppi soveposen. Virka ganske så oppegående; han hadde ikke råd til mer enn to flasker rødvin arme mann, måtte spare litt... Neste morgen våkner jeg og Marquien er drita. Hvordan det har gått for seg aner jeg ikke. Han må ha vært ute i løpet av natta, noen må ha gitt ham brennevin; eller enda værre; hjemmebrent. Jeg stod opp - nytter ikke ligge der når han er slik, når han har skjønt jeg er våken. Han har også skjønt at jeg har en pose med to bayer. Vi setter oss i noen stoler utenfor naboteltet.
- Jeg vil egentlig legge meg og sove, Nils, det vet du...
- Du vil du vil, men får ikke til... Eller hva?
- Duh... du er en... liten... eh... moroklump... du... --- eeehhhhehe... eller hva ? Nils
Det begynner å våkne til liv inne i teltet bak oss: En fyr roper ”Få ut pattan!” En nabo kommer forbi, banker på teltduken: ”Hva er det dere holder på med der inne?” Marquien ser på meg med sløve øyne: ”Driver du og skriver ned hva jeg sier?” spør han meg – ”Ja, jeg skriver ned alt du sier, alt du sier – og hva de folka i teltet sier – og hva jeg sier – og mere til.” – ”Hva faen er det du sier?!” – kommer det fra inne i teltet. ”Kan dere værsåsnill å gå? Vi vil ikke ha dere her når vi kommer ut!”. Jeg drar opp Marquien: ”Kom Marc! Vi har utnytta gjestfriheten lenge nok... De vil skal gå” - ”Dere er patetiske!” roper Marquien, han benekter seg ikke... – ”Du er patetisk Marc” - repliserer jeg. ”Hah!” – kommer det fra teltet. – ”Du har faen meg skjønt det!”
- Du... Nils... Jeg vil jo egentlig bare legge meg og sove... men... jeg vil jo egentlig bare... drikke meg full... nei... nå går jeg og legger meg... godnatt...
Marcelius viste vei til StoråsOg faktisk gikk han og la seg. Jeg så ikke noe mer til ham på en god del timer. Selv gikk jeg inn på området for å finne frokost og Gunnar. Det var jo meningen jeg skulle jobbe. Det var det også meningen at Marquien skulle gjøre, men han er det ingen som forventer at skal overholde forpliktelsene sine.
Klokka var vel rundt halv elleve på formiddagen da jeg kom bort til t-skjorteboda, og festivalområdet var ikke åpna enda. Men Gunar var våken, sa han hadde dagens viktigste oppdrag til meg, og at om jeg fiksa denne jobben skulle slippe gjøre noe mer hele resten av festivalen. – Jobben bestod i å klatre oppi et grustak og hente en gammel rød sakkosekk fra Quarten. Den hadde Gunnar solgt for femtenhundre (!) kvelden før. ”Han tilbød meg faktisk femten tusen... han sa han hadde fått feriepenger, men hadde ikke tenkt seg på noen ferie...” Dette var jo rimelig greit, så jeg henta den ned, lessa den over i ei trillebår, tok den bort til en vannkrane og vaska av den værste møkka, før vi med litt kreativ bruk av europalle fikk lempa den oppå taket for å la den tørke i sola. Gunnar lovte meg femti prosent av videre salg, men så kom regnet, og mulighetene for å få den tørr og salgbar forsvant. Jaja. Jeg var da iallefall aktivisert en liten stund.
Skjønt dette var ikke det eneste jeg gjorde av jobbing. Jeg lempet også en hel del kasser med en hel del lp-plater som Gunnar solgte for ti kroner pr. stk. Noe senere på kvelden var jeg og Marquien tilbake for å tilby våre tjenester igjen. Gunnar ba oss komme oss for i helvete bort derifra; mente vi spolerte salget. Jeg vet ikke hvordan det kunne ha seg... hva det kunne være... Så vi gikk til bua til Svartlamoen Samvirkelag. De fikk ikke solgt noesomheldst uansett så det ut som. Et par Ubuntucola kanskje – tror kanskje jeg kjøpte en – husker ikke helt. Der ble vi en stund. Satt. Spilte kort. Hadde det fint. Evig takk til Ellen og Sigrunn!
- Du... hun samvirkelagsjenta... hun du spilte kort med...
- Hm? Ellen?
- Ja det var det hun het ja... Nydelig jente, var hun ikke?
Her kunne det vært rom for en potensiell konflikt: Meg og Marquien; forelska i samme jente... Joda. Det hadde vært et bra dramaturgisk grep. Fått opp tempoet litt i denne nesten kjedsommelig bedagelige delen av beretningen (kjedsommelig litterært sett vel og merke; vi hadde det storveis). Kanskje ville vi måttet sloss! – Hah! nei det skulle tatt seg ut... Vi konstanterte simpelthen at vi begge lot oss sjarmere. Vår smak er til tider skremmende lik; fra portvin til musikk hodeplagg og jenter. Dette var uansett det nærmeste noen av oss kom noe romantikk; en ren betraktning, etterfulgt av en felles erkjennelse. Så der fikk du den P! Du og dine skitne fantasier; meg og Marquien med småpiker oppi skogen du liksom... Nei, vi er alt for blyge...
Nej, se en elg!Nåså. Ellers. Janei hva ellers, hva mer, konserter kanskje? Jo, vi var på et par... kjedet oss en stund på Gåte, dansa på scena med The Daily Hum og ble geleidet av ikke bare en men to ganger av en usedvanlig sympatisk utkaster; brukte ikke unødvendig makt bare; tok tak i armen og ledet meg av; og så enda en gang litt senere; akkurat det samme; høflig men bestemt; hadde bare alle dørvakter vært som ham... Fikk ikke med oss hip-hop-heltene Bromstad Billionaires fordi de var satt opp samtidig med Crudesco, som spilte sin siste konsert før byens kanskje mest karismatiske scenepersonlighet Petter Søraunet forlater byen; all honnør til denne fantastisk hærlige fyren; han hører hjemme der oppe; en halvannen meter over alle oss andre. – Men uansett; musikken var visst ikke grunnen til at jeg var der... kan det virke som... og det er jo ikke uten grunn at alle (nesten alle) som blir spurt om hva de synes om Storåsfestivalen fremhever nettopp den gode stemningen... fremfor hipsterjaget til Øyakloningene (som vel aldri kan leve opp til Øyafestivalen, som har et så ubegripelig over enhver fatteevnee vanvittig bra program at jeg heldst lukker øynene hver gang jeg ser en av deres plakater...) Pstereo. Folk gir da stort sett faen i musikken så lenge festen er bra. Iallefall gjør jeg det. Tydeligvis. I så måte var det kanskje Søndagen som var den beste dagen... kanskje kommer jeg til å skrive om det også... om jeg gidder... og som en liten teaser; en liten kort passiar da jeg traff Gunnar og Martha på bakklandet tidligere i dag;
- Nils! For faen... Lever du? Hvordan i helvete kom dere dere hjem egentlig?
- Jo, nå skal du få høre...
Hun som alt handler om, egentlig..
det er mulig en fortsettelse følger...
Nils Todal
Storåsrapport del 1.1
– Noen ting som ikke skjedde på storåsfestivalen, og litt om hvordan det faktisk var...Nei Nei Nei det var overhodet ikke slik det gikk for seg ikke overhodet slik det gikk for seg... Tenkesegtil... PapaFahr* (heretter kalt ”P”) innbiller seg tydeligvis at – har enda ikke forstått at ikke – hans skitne fantasi stemmer overens med min verden slik den utfolder seg, eller mitt liv om du vil... - Jeg tror ærlig talt heller ikke den er særlig representativ for hans egen tilværelse – men det er jo så – hvem er nå jeg til å sitte her å tro noe som helst?...
Redaksjonen i krisemøte for å drøfte PapaFahrs
påhopp på Nils Todal.*
Etter å ha lest hva han har skrevet om meg på storåsfestivalen begynner jeg til og med tvile på oppriktigheten i Ps øvrige beretninger. Marcelius nikker og er enig med meg.– Forøvrig; hva min ”uforståelige Todalsdialekt angår er det bare en ting å si: P begynner å dra på åra... han hører ikke så godt lenger... arme mann... det er bare slik det er... Men at han i sitt tilsynelatende evig pågående delerium skal dikte opp historier om meg og Marquien somto ravende og unktrollerte Bukowskier i en tarvelig orgie av sex og alkohol!... – Et godt gammeldags tilfelle av projeksjon? – Leve ut sine egne drifter fantasier og visjoner gjennom andre? Hva? Er det det som foregår? Hadde jeg bare visst... da jeg sa ja til dette oppdraget... ”Skaff noen kompromitterende bilder” skrev han... ”Grav opp noe dritt om Sveinung... forfør en hulder... forfør Veronica Maggio... Gunnhild Sundli... en hulder! forfør hele jævla... mumle-mumle knegg-knegg... ” - Pøh; han ville ikke låne meg et kamera en gang! ”Forfør en pike med fotografambisjoner.”
P overvurderer min kynisme.
Men nok om det; Det fant riktignk sted en telefonsamtale, en gang før Marquien rotet vekk telefonen i sin egen jakkelomme og jeg mista min i en liten sølepytt – på innsiden av teltet, like ved siden av hodet mitt, akkurat stor nok til at mobilien... - den dammen var ikke der da jeg la meg... – Det teltet er forøvrig kassert. Marquien aner ikke hvordan det kan ha seg at den ene siden av teltduken spjæra. Men den var hel da jeg la meg... Det var egentlig et helt ok telt – mye bedre enn det jeg hadde i Molde, som brøt fullstendig sammen da... – men nei det er en annen historie.
–Telefonsamtalen P referer til dreide seg om oppsporingen av et nettsted for utauksjonering avsvenske togbilletter... sådeså.Men så var det denne festivalen da. Det er meg en sann glede å se at det ligger an til overskudd. Det burde egentlig det; hele festivalen bar preg av innsparinger. Det var mindre av det meste. Faktisk litt glissent. Sist jeg var her – det er noen år siden nå – var det stappfultt på campen - nå kom jeg meg ikke dit før en stund utpå fredagskvelden og det var ikkeno problem å finne teltplass. Det nye områdeoppsettet har visserlig sin sjarm - med Solscena inne mellom trærne - men det virker på meg som litt spredt, savner litt intimitet - Intimitethar jo denne festivalen visst å profilere seg på, i en eller annen form.
Og en annen ting; jeg så svært lite barn. Kanskje vanket jeg på feil steder – men var det i det hele tatt noe barneprogram i år? Det var konserter med melodigrandprixjunior, og med blacksheeps, men ellers lite opplegg for de små etter hva jeg kunne se, ikke noe barneteatereller sirkus... kanskje jeg ikke lette godt nok, får i så fall håpe barna gjorde det.
I det hele tatt var det kutta en hel del på fiksfakseri og utenommusikalske ting. Også det musikalske var det kutta på, noe som resulterte i en egen scene for lokale mer eller mindre etablerte band. Prisverdig. – Festivaler (særlig de med en såpass lokal og skal vi si rural profil som Storås) bør være minst like mye en mulighet for unge og lokale band og musikere til å få vist seg fram for et større publikum, som en mulighet for store etablerte band til å kreve store honorarer og å drikke rider-whisky backstage...Men stemningen da? Du den var upåklagelig. Mer om det senere.
Nils Todal
*Redaksjonen beklager denne skismen som har oppstått mellom Herr. Todal og en viss poet,
etter at en denne såkalte poet, PapaFahr, har utgitt seg for å være redaktør (og mye annet utrolig).
Av en ren ulykshendelse fikk han gjennom en rapport som på groveste rakker ned på Todalsdialekten. Vi tar sterkt avstand fra dette og alle ting denne poet har forsøkt kludre ned på et hjelpesløst norsk, der det stolte språket tar stor skade. Som en fri og stolt nettavis, trykker vi selvølgelig Nils Todals svar og motangrep. Noen flere norske inlegg fra den språkrasistiske poeten, som hermed får sparken, blir det ikke! Linken til han negative søppelrapportering fra det ærverdige Olavsfestdagene finns her til venstre. Vi toer våre hender!
Storåsrapport, sent fredag kveld
-Hallo!
-Hallo??!
-Hallo??!!
-Jeg kan ikke høre deg, snakk inn i telefon
- Ja, no...
(Åhh, herregud, at man skulle sende ut et team av ansvarløse rapporteringsmennesker til et sted det kanskje finns alkohol)
-Er du full??!
-Nej, e he å hi ettn (osv.osv, på Todalsdialekten, som er vanskelig nok om det er en edru person, men med bare en dråpe alkolhol, så blir den ubegripelig)
-Har dere funnet festivalen, jeg syns det høres ganske stille ut?? skriker jeg
-I skogen schøø
- I skogen??? Hva gjør du i skogen og hvor er Marc??
-Han e her
(Endelig noen ord man forstod og nå kan jeg høre den lurige finmarksdialekten og flaskeklirr, det her lover ikke godt!!)
-Musikk, har dere hørt noen musikk??!!
-Nææ. dålig med det
-Dere er jo på festival, det må jo være musikk der ??
En av våre sponsorer som ikke er så glad-Gåte og Crudesco (klarer jeg å utskille etter fjorten forsøk)
-Ja og så?? Hvordan var det??
-Nææ, Gåte var kjedelig, Crudesco ikke så værst (får jeg tilslutt frem, takk være mitt Todalsleksikon)
-Noen skandaler?? Har Sveinung det lille barnet sitt med på festival (noe som kanskje kan skade for livet) Har dere sett noen nakne damer??
-Dama plenty (Det høres meget skummelt ut. Har de kanskje lurt noen uskyldige unge trondhjemspiker ut i skogen og latt de drikke øl.
Huff, kanskje man skulle ta en taxi, så ikke de stakkars pikene...)
-Gå tilbake till festivalen!! skriker jeg i telefonen
-Ellers blir det et stort avdrag på lønnen og kanskje sparken.
(jeg kunne høre hvor de lo av meg, åhh, de slemme guttene, jeg skulle tatt en taxi og banket de opp !
Ødelegge hele Storåsrapporteringen på den er måten !!
- Nej. no må vi viar og vi høres kanske imorra (fikk jeg det til, etter å ha googlet en masse Todaluttryck som ikke fanns i leksikonet.
Derefter ble samtalen brutt, og jeg var ganske brutt jeg også, ganske i flere stykker kjente jeg meg. Det her nyhetseventyret holdt på å gå fullstendig i bøtta, og den bøtta kjente jeg at jeg snart hadde behov for å bli syk over og laste av meg en masse mageinnehold som jeg kjente lå og romlet der nede. Men jeg tog meg sammen, som den anvarsfulle redaktør jeg er og laget meg en porsjon nudler. Det var jo fredag, tross alt, og et bilde hade jeg jo fra Storås, som de hadde klart å sende via mobil, spør meg ikke hvordan.
Det har sikkert noe med en uskyldig pike med en ny Iphone å gjøre, for telefonene till gutten går jo knappt å prate i.
Men forhåningsvis, så blir det en full bra rapport i morgen, når de har tatt seg sammen og angrer seg dypt.
PapaFahr (og ingeting annet!!)
*Et bilde, grovt manipulert av PapaFahr (red. anm.)
Lebensraum; It's in your heart
Papa er tilbake fra Molde. Jeg har ikke hørt noe fra ham, men noen skyter med kanoner fra Kristiansten festning.
Alle de andre hoboene fra moldejazz har stilt seg opp langs nordre. Slick jazz høres fra en scene utenfor Brittannia. Jeg vurderer å ringe Marquien (Papa omgås Bernadotter, jeg tar til takke med lavadel, så lav du kan få det), foreslå en portvin i hotellbaren, bare for å se om de kaster oss ut igjen, som sist - da midt i julebordsesongen og vi de eneste uten dress eller stillettehæler - de skulte på oss lenge - vi surra rundt og lot som ingenting - "Nå må dere gå!" - det samme kan det være... uansett: Olavsfestdagene er over oss, Storås er like rundt hjørnet - jeg henger litt etter, det er så jævla fint vær ute, så varmt, så vanvittig herlig sommer i Trondheim... Ting kan godt gå litt sakte... Det er ingenting som haster... For halvannen uke siden eller så (når dette kommer på trykk er det sikkert blitt vel to uker) var jeg på Støy på landet-festivalen på Rognes i Gauldal. Også der var jeg sent ute - "Du! din kuk!" - var noe av det første jeg fikk høre da jeg ankom men herregud det var da ikke min feil; hadde jeg skulle tatt toget hadde det blitt sånt et jævla stress etter jobb og jeg kunne da ikke vite (skjønt, jeg kunne nok hatt en anelse) at han som skulle kjøre trengte så lang tid på å hva det nå var han drev på med som tok så lang tid og gjorde til at vi aldri kom oss i vei hvorpå vi heller ikke kom fram før omtrent ti minutter etter at den konserten jeg egentlig skulle ha vært med på og spilt trommer i var ferdig. Men det var da ikke allverdens til problem heller - jeg lar meg heldigvis lett erstatte - hehe - det føles betryggende - verdens evne til å snurre videre uavhengig av hva jeg foretar meg. Ingenting å ta på vei for. Spis noen peanøtter. Ferskenen er god, får jeg høre. Har du øl? Portvin? Bli med å spill litt fotball. Skal vi bade?Moldejazz fikk underskudd på grunn av været. Årets støy på landet fikk etter hva jeg har hørt i år det laveste underskuddet i festivalens historie - det med bare noenogtyve betalende. Sikkert tre ganger så mange artister, arrangører, friviliige, men også de var noe uheldig med været, i så måte at hele festivalen var lagt inne i en gymsal, en mørk og klam gymsal, mens det utenfor var den fineste helga vi vel har hatt så langt i denne så langt tåpelige unnskyldningen for en sommer. Gaula var hærlig forfriskende. Knotten til å bære over med. Det fyltes opp rundt bålet, med folk og musikkinstrumenter... Hvem orker sitte inne... Hvem orker gjøre noe annet enn å duppe i vannet, ligge på gresset, spille fotball, drikke øl, spise overprisede franske pannekaker med sjokolade...
Nåså. Noe fikk man da med seg:
Gautokeino er et sjarmtroll uten like; vill i blikke, vil mye... noe... - man kan få følelsen av at han bryter ut fra den innadvente og eksplisitt individuelle tilnærmingen mange har til støymusikk, den elitismen som... - men det er ikke min hensikt å spre gjengse stereotypiske oppfatninger om en musikkart hvis eneste fellesnevner ser ut til å være at de aller aller fleste ser ut til å mislike den - Gatutokeino gjør det på sin måte; hopper rundt, roper, vræler, kauker og hoier - publikum hoier med, kauker og vræler, tramper og slår i bordet.
Electrique Norvegique: Tid for å lene seg bakover og lukke øynene. Åpne dem igjen en halvtime senere. Med fare for å henfalle til tåkete zen-prat; dette er musikk å slukke sansene til, for så å gjøre seg bevisst dem igjen, en etter en - iallefall to av dem - hvordan vibreringen i gulvet, i den tykke luften rundt deg går inn i kroppen din inn i hver celle, et altomfattende musikkinntrykk, hvor alle andre sanseopplevelser overflødiggjøres - Faen jeg trengte dette... som en mental tarmskylling... kanskje ikke den beste konserten men den beste musikkopplevelsen denne helga...
...med unntak av denne lille visa jeg lærte av Laila:
Hale hale halleluja!
det bobobobobobler inni meg!
Hale hale halleluja!
det bobobobobobler inni meg!
Jeg er glad og fri!
Og det er jo fordi!
Jesus, han elsker; meg og deg og deg og deg og alle
hale halleluja
det bobobobobobler inni meggjenta frivillig antall ganger.
Er selv meget svak for den finurlige bokstavleken hvor vi går fra alle via hale til halleluja - disse skal også fraseres forskjellig - noe som bringer meg over til Harald Fetveit & Agnes Hvizdalek - en annen personlig favoritt fra årets støy - kanskje den største - uten at jeg egentlig kan si så mye om dem... husker ... jeg skal innrømme at jeg kanskje... nei, jeg lar være... - jeg falt for vokalen... minnet meg om Life Without Buildings - min store kjærlighet Sue Tompins... Akk...
Svartsinn: Har aldri likt ambient. Det virker mot sin hensikt. Gjør meg rastløs. Apokalyptiske videoframvisninger gjør det ikke noe bedre. Faktisk syntes jeg... nei, forresten jeg vil heller referere til en annen konsert jeg var på under musikkens dag, på festningen - husker ikke hva de kalte seg; to typer som aldri skulle fått tatt i en gitar langt mindre fått sluppet opp på noen scene, horav den ene synger; "Rop på sommern, så kommern" - DET, var dårlig det - utvilsomt det værste... den dårligste sangteksten på norsk siden den forrige sangen han sang, som var den værste siden sangen før der igjen herregud for en tarvelig gjeng...
Hva mer... noen spilte funkytrommer med tverrfløyte til... heftige greier... "Faen det her er bra... Ikke sant Nils... Hører du?... Er det ikke bra Nils?... Fy faen..." Maser Marquien inn i øret på meg. Jovisst. Det groover som faen. Kvelden før hadde Marquien danset på scena, ramla og stanga hodet inni et kamerastativ, begynt å blø fra øret, ble kjørt til legevaka, rømte derifra, haika tilbake til festivalen. Øret var lappa sånn nogenlunde i ambulansen. "Det her er helt fantastisk Nils... helt fantastisk... faen... Nils!... Hører du?!..." Noe senere skulle han spille konsert selv.
Spring Collection; dette hadde jeg sett fram til, av en hel masse grunner... Men nei... vår helt Marquien sovnet... sov... var ikke til å rikke... han ble lei av å vente på at lydmannen skulle få utstyret til å funke... han kasta bassen i ett hjørne og gikk og la seg... ; men, faen som vi dansa; meg og Laila og hun jenta som vi først trodde var fransk men som viste seg være fra sørlandet et sted, og kanskje noen til jeg husker ikke helt; det var topp stemning og hæla i taket de to minuttene trommemaskina gikk men ikke kom et knyst fra de to på scenen... akkja... akkja... hadde jeg betalt inngang skulle jeg gått for å kreve pengene tilbake...
bare for moro skyld...
En halvdel fra det beryktede bandet Spring Collection som allerede har nesslet seg in på StoråsfestivalenLebensraum: Fullstendig kaos. Ikke spør. Cymbalene vrengte seg. Jeg hørte ingenting. Sprang en masse rundt. Slo litt her og der. Skjønt; en misforståelse må oppklares; om du velger å tolke Lebensraum som en kommentar til tidligere nevnte introspektive, individualistiske og elitistiske trekk i støymusikken; så er du tydeligvis ikke i stand til å verdsette hverken dette eller støymusikken forøvrig for hva den er; Musikk. Tidvis veldig bra. Tidvis veldig dårlig. Akkurat som alt annet. Ingenting ekstraordinært med det, bare anderledes.
Som pop, bare ikke særlig populært.
Nils Todal
Foto:Linn Halvorsrød (mmm!Bra bilder! Red anm.)
Claude Simone
Akk. Jeg har etterhvert måtte erkjenne at jeg ikke helt uten videre kan skrive som Claude Simone; jeg får rett og slett ikke til... ikke her... ikke nå... iallefall ikke enda... Min manglende produktivitet den siste tiden skyldes altså ikke - som man kanskje lett skulle tro - latskap eller manglende aktivitet, (joda, det også...) ; heller legger jeg skylden på forfatteren av noen av de mest langtekkelige kjedsommelige evig evig repeterende (ikke bare innad i hver enkelt bok, men over flere bøker) samt imponerende utholdende fascinerende på grensen til det hypnotiske inspirerende - simpelthen beste bøkene jeg har lest på aldri så lenge - og min manglende, eller ikke enda langt nok framskredne, evne til å internalisere (gjøre til en del av meg) disse tingene i en slik grad at de kan benyttes i denne sammenheng; i hva man jo ved et par anledninger faktisk har grepet seg selv i å kalle journalistikk, er bakgrunnen for min resignasjon; derav min lave produksjon
Å skulle skrive noe vettugt om Claude Simones forfatterskap virker som en for omfattende oppgave, iallefall nå (jeg skal tross alt tidlig opp i morgen), og ethvert forsøk forekommer meg å måtte bli utilstrekkelig. De mange sammenligningene med malerier, endeløse tablåer, eller visuelle bilder, satt sammen i varierende hastighet - fra det flyktige til det nesten stillestående - er i og for seg treffende; men heller enn å gå så mye inn på selve bøkenes innhold føyer jeg meg til oversetter Carl Hambro sin anbefalning av hvordan man skal angripe dem; "Claude Simone bør leses med sansene, ikke med intellektet." - Eller som forfatteren selv så treffende en gang sa det; "Folk flest ville ikke hatt noen vanskeligheter med å forstå Den nye romanen (henviser her til 'Den franske nyromanen' - en litterær strømning i Frankrike som oppstod på femtitallet, og som Claude Simone ses på som en eksponent for), om det ikke hadde vært for at kritikerne hadde brukt så mye krefter på å forklare dem hvor komplisert den er."
Men nok om det...
Altså; da jeg ikke har fått til å skrive som jeg vil har jeg endt opp med å ikke skrive noe, noe som etterhvert har ført til at redaksjonen begynner mase - med et par ukers mellomrom og fullstendig uten trussel om eller mulighet for sanksoner - noe jeg i og for seg kan leve med - men: Å ikke kunne opprettholde mitt eget selvbilde som skribent er langt værre - ergo må man skrive, hva som helst, bare skriv (dette er faktisk den redaksjonelle holdningen; "skriv så mye du vil, om hva du vil"). Jeg har herved begynt; det er det viktigste - så får vi se om det ikke også lar seg gjøre å fortsette...
Nils Todal
Spring Collection !!
Spin spin spin - Spinoza!
For some reason I felt like doing this one in English, I don't know why. Maybe it's 'cause WEEEEEEEEEEEEEEEEEE! somehow looks better in an english context. It does. No question 'bout that one. Actually I would like to write it in french, 'cause this girl I know tried to teach me some french backstage after the gig. But Je n'est comprend pas (did I get that right?) and Je m'apelle Nils doesn't get me very far when it comes to reviewing this concert. So; english it is then. Lovely language though, french, t'has a nice melody to it. Oh well. Spring Collection; actually I've dreaded the day I would have to write 'bout this band; heh, I've seen 'em so many times now it's hard for me to imagine what it might be like to see them for the first time, at a gig like tonight at Knaus, weee, heh, it's fucking brilliant, that's what it is. Despite my despise for contrafactual abstractions; let us imagine a world where Spring Collection didn't excist. This world I imagine would be pretty much the same. Obama would stil have his health-reform, people would still kill eachother all around the world for all sorts of fucked up reasons known perhaps only to them, allthough I doubt they really have to much of a clue what they're doing anyway. Red would still be red. Pål Bang Hansen would stll be dead, regrettably. Anyhow; this is the world most people live in anyway. A world without Spring Collection. Maybe twenty people saw this gig at Knaus. I don't know how many saw Åge Aleksandersen the same night. It doesn't matter. I'm not gonna draw any 'Sexpistolsatlesserfreetradehall' paralells or any such crap 'cause that's not what this is about. People aren't gonna brag about having seen Spring Collection twenty years from now. Fuck no. They're not gonna change anything are they? No I doubt it, doubt it. Still. Back to our little paralelle universe. Having lived in a Spring Collectionless world uptill then, entering this Fridays gig at Knaus, seeing this band, being subjected to this - heh - obscene scene (though this gig is by far not their best one, no, no no, not at all, nor their most obscene) I would be like a fucking punch in the face, like the first time I heard the album Entertainment by Gang of four, 't felt like Andy Gell leaped out of the speakers repeatedly banging his guitar on my head, in my face, me being beaten into a pulp and loving it. This is physical; physical music, music that affects you physically, music that does strange things to your body; Spring Collections make my body act all peculiar. I feel extatic. It's extacy. It's bliss. How often do you see concertgoers in Trondheim just for a second step out of their fucking indiehipsterconverseconventionality-safetyzone and loose themselves in wild extatic dancing? It can be done. Though it's not something you choose. It's a fucking nececcity. It just happens. The music is provocative. You cannot stay passive, there has to be an reaction. At one point in the concert, between two songs, the bassplayer - the most brilliantly groovy bassplayer in town - put down his instrument and jumped of stage with the intention (he told me later) to climb some pole or pillar or something in the other end of the room - never getting that far 'cause he was instanty assaulted by two audiencemembers, thrown onto the floor, shaking 'em off, getting up again, only to be brought down yet one more time only to give up the whole thing and crawl his way back up to the stage, music running - he lost his hat. It's now in my posession. These things don't happen 'cause it's a cool thing to do, rather it's the only thing to do; as I said it's a nececcity, it just couldn't be any other way. Still, if there is one thing I regret about this gig, and also many of the others I've seen of 'em , i'ts their level of controll , the safety, they know what they're doing - the best moments are when they don't know what they're doing, pushed out of there comfortzone by some technival disorder or whatever; ah; the look of despair! Tonight they were in control. Eve n though it might didn't look like it.They knew what they were doing. The singer was dressed up in a home-made costume making him look somewhat like the comic-book-character Spiralis, just with a shorter tale. People were walking around the room putting stickers and post-it notes on everyone in the audience. Some people don't know how to handle this sort of stuff, especially the music, did I mention the music? WhatcanIsay. The band consists of a drum machine doing uptempo beats, sometimes spiced up by the singers occacional percussive exploits, and also a wide arrangement of effects and delay-boxes are involved, making the beats sometimes punchy, sometimes chaotic. The bass I've already mentioned, slick, sleezy, funky original, fucking brilliant. The singer; agitative, exhebitionistic, at times desperate,at his worst he plays long bluesy country'n'wesetern-solos on hs guitar...sometimes he play good stuff on guitar, other times he plays the flute. Luring disco-darlings to a life of vice (take their brilliant version of Bruce Springsteens 'Fire'; the opening line; 'Hey little girl is your daddy at home?' - ah, I hope that little girl didn't let'em in, for her own sake).
Åge Alekasndersen was seen in the room; actually what I saw was Åge Aleksandersen leaving the room; actually what I saw was Åge Aleksandersen with entourage entering the room turning on their heels and getting the hell out of the room. They’ll do that. Spring Collection will apall you and make you leave the room. I did so myself a couple of times during the gig. One to buy beer, one time to write something, both times because I was instantly apalled by what they presented musically. It’s part of their ugly beauty. You’ll loath them and love them (but you must n let them intimidate you; then they’ll have won I won’t give them the satisfacton) .You might regret going to a Spring Collection-gig, but I’m telling you; Spring Collection is worth regretting.
Nils Todal
The Daily Hum
Foto: Midthjell.comEtter litt mild sjikane fra en svartsmusket herremann i døra slapp vi til slutt inn på Familien - vi skal ikke henge oss opp i det, jeg forstår godt han er skeptisk, og jeg beklager at vi ikke er adressa eller clash-magazine, men vi er like fullt en av få som noenlunde jevnlig skriver om ting som skjer på klubbnivå her i byen, og ja; det er folk som leser det...har jeg iallefall latt meg fortelle... - så fikk jeg endelig oppleve The Daily Hum - som jeg vagt erindrer å ha hørt noen fjerne toner fra på Eat The Rich og tenkt; 'Faen, spiller de nå? Jeg skulle jo gå på den konserten!', mens en spansk kompis ville ha meg til å forklare noe uforståelig; 'So let me get this straight; you were at this party right? And there were lots of good looking blonde girls? (det er noe med sør-europeiske menn og blonde skandinaviske jenter) And you were only three guys...and then you left? You came back here? Why? Why on earth would you do that?' - det er ikke godt å si, men jeg tror det hadde noe med at jeg skulle se The Daily Hum å gjøre...og nå, i overkant av et halvt år senere lykkes jeg endelig med det, altså; The Daily Hum; det er godt å vite at slike band finnes, det er godt å se eksempler på den frie utfoldelse som basis for musikkens vedvarende tilstedværelse, heller enn den innskrenkning, komformitet, og ikke minst selvhøytidelighet så alt for mye musikk bærer preg av. Musikk er lek, lek er en nødvendighet for, om ikke selvopprettholdelsen i seg selv så i det minste viljen til å ville opprettholde seg selv. Bossanovarytmer kan fort føles som en livsnødvendighet, bevegelige hofter også - i en annen himmel ville jeg danse.
Foto: Midthjell.comJeg skulle egentlig skrevet mere om TDH, men jeg må innrømme at mye jeg i utganspunktet tenkte si om dem i enda større grad kom til sin rett i konserten med Leipzig Affair dagen etter (se anmeldelse nedenfor) - mye fordi deres musikalske uttrykk sånn rent umiddelbart ligger meg nærmere hjertet, men også fordi det å se The Daily Hum på Torsdag gjorde meg oppmerksom på et behov jeg hadde, som Leipzig Affair i sin omgang tilfredsstillte - altså; mye av stemningen i anmeldelsen av LA kan til en viss grad betraktes som en forlengelse av TDH, jeg klarer ikke vurdere disse to konsertene uavhengig av hverandre - jeg føler en oppriktig tilfredshet med å vite at begge disse bandene eksisterer .
Nils Todal
Pure Pop Perfection
Leipzig Affair konsert - Coffee Annan, Trondheim, 12 mars 2010
Farlig bra pop
Ja for faen, jeg har ventet på denne konserten, i en uke har jeg trasket til og fra biblioteket eller mellom innvandrersjapper på jakt etter kilospakninger couscous og hørt på 'Rip it up' av Orange Juice, som en underbevisst oppvarming, jeg var ikke klar over hvor mye jeg har ventet på denne konserten før de faktisk begynte spille; en umiddelbar forløsning i kraft av en discobeat, og et gitarriff Nile Rodgers ville misunnet dem. Resten av konserten kan jeg bare stå å smile. Jeg slipper også konsentrere meg hva jeg skal finne på å skrive (jeg burde forsåvidt ha konsentrert meg om å få tatt et bilde), hvordan ordlegge seg, hvordan tilnærme seg - det er overflødig, det er uviktig; dette vil jeg bare nyte.
Johannes - vocals/Guitar Ingvild - Keyboard/vocals Mathias - Bass/violin Erlend - DrumsMusikalsk høres de ut som Glasgow på tidlig åttitall; Aztec Camera, Josef K og ikke minst allerde nevnte Orange Juice - Funky popmusikk med referanse til sekstialls gitarpop og det beste av syttitalls disco - men det beste med Leipzig Affair er deres tilstedeværelse; hva som på en plate fort kunne oppfattes som en bevisst og påtatt 'smartness', oppveies av manglende selvhøytidelighet, lekenhet og pur glede, ikke bare over å spille (eller høre på); men over å være til. Det er lett, det naturlig, det er vanvittig gøy! Faktisk tror jeg ikke det er mange band som kunne stjålet synth-riffet til 'Trans-europe express' av Kraftwerk, de fleste ville ikke turt, LA gjør det med den største selvfølgelighet, de smiler og nikker takta - de har noe uskyldsrent over seg, som ikke først og fremst har med deres unge alder og 'uerfarenhet' å gjøre, men som jeg oppfatter som å henge sammen med deres naturlige uttrykk, deres talent om du vil, det dreier seg ikke om image eller noe bevisst, det er ganske enkelt slik de er. Noen vil kanskje anse dem som naive, men det er bare fordi de er misunnelige. Hadde LA vært kyniske og selvhøytidelige, som de fleste andre, ville det vært mye mye verre.
Nils Todal - 2010
Your Headlights Are On
”Dette er Møl, til forveksling likt ordet møll, hvorav utledes følgende allusjon;
hvis hjernen min var et klesplagg i et skap, så ville denne musikken spist den opp!”
foto:Geir Skavern
I et forsøk på å hive seg på den tubabølgen som farer over landet eller i allefall over denne byen, ankom vi til Your Headlights Are On på Samfundet utstyrt med en liten lydopptaker, med intensjon om å huke tak i en tubaist, og i en ledig stund få henne til å vri ut av seg i første omgang en A, helst en litt skeiv og falsk en, til min egen bruk og forlystelse ved hjelp av en sampler og noen deler av et elektrisk trommesett satt sammen med mitt eget ordinære trommesett, hvorledes jeg kan avspille hvilken lyd som helst – i dette tilfellet lyden av en tuba – inkorporert i en en trommefigur, ikke ulikt hva Public Enemy ofte gjør – skjønt de på en litt annen måte, og i deres tilfelle en skjærende og vrengt sakfsofon, men i vårt tilfelle altså en tuba – en ide først forsøkt gjennomført i forbindelse med en YHAO konsert på Brukbar noen uker tidligere, men da med en opptaker uten batteri, skjønt vage avtaler ble gjort om å komme tilbake til saken ved en annen anledning nærmere bestemt denne anledningen på Samfundet, noe jeg selv sendte bandet en mail med forespørsel om i forkant av konserten som de ikke svarte på men det er strengt tatt ikke så farlig – dette prosjektet med sampling av tuba er uansett en abstraksjon, og hva den er utledet fra er jo dette bandet (samt det at Tuba tilsynelatende er noe av det hippeste man kan ha for tiden, ettersom Pelbo i følge adresseavisen har gjort tuba ”sexy”, noe som faller på sin egen urimelighet, det står ikke i deres makt å gjøre tuba sexy, all bass har vært sexy til alle tider etter min oppfatning – ikke minst cello, kan det finnes noe mer sexy enn ei jente med cello? - men nok om det) som jeg først ble var i forbindelse med utvelgelsen til den i en tidligere artikkel så vidt omtalte Trondheim Calling samleren, som jeg heller ikke i denne anledning skal feste meg særlig ved annet enn å påpeke at YHAO er en av mine desiderte favoritter derifra sammen med et par gamle kjenninger som Dog & Sky og G.O.D.S. , samt mitt eget band, men YHAO var altså et nytt bekjentskap for meg inntil Trondheim Callingbidragsyterne ble lansert her en gang før jul og jeg tok en runde på Myspace ( http://www.myspace.com/turnoffyourheadlights ) for å sjekke ut de forskjellige og lot meg fort fascinere av YHAOs fantastisk groovye ”Wanking” (eller ”Wank song” som den ble presentert som på Samfundet, ikke spør meg hva den handler om, sangtekster er ikke min sterke sider, får sjelden med meg noe særlig av det som blir sagt, desverre) som også åpnet deres konsert på Ramp hvor jeg umiddelbart lot meg rive med og drev videre med dem utover i konserten og kunne konstantere at dette var en ny forelskelse for min del, den typen forelskelse man jo strengt tatt skulle ha opplevd hele tiden og hvor utroskap aldri er et spørsmål – når det gjelder musikk er polygami en dyd! – og som jeg ikke hadde kjent siden jeg falt for Buran Buran (http://www.myspace.com/buranburanpop) på en liten intimkonsert på et loft på ISAK en gang i høst, og før det Leipzig Affair (http://www.myspace.com/theleipzigaffair), og før det Pelbo (http://www.myspace.com/pelbomusic) en forelskelse som jeg må innrømme holder på å dabbe av) og før det TV (http://www.myspace.com/tvstua) enda tidligere Spring Collection (http://www.myspace.com/springcollection)(denne typen forelskelser har ingen verdens ting med hvorvidt det er jenter i bandet eller ikke) og enda før det Lada (http://www.myspace.com/ladaband) og lengre tilbake helt til Dog & Sky ( http://www.myspace.com/dogsky) om du vil og Orangebox ( http://www.myspace.com/orangeboxmusic )weeee!
foto:Geir Skavern
Dette er tredje gangen jeg ser YHAO i løpet av ca en måneds tid. Første gang, på Ramp, var ekstatisk fra ende til annen (det kan jo også ha hatt litt å gjøre med...nei forresten glem det) Den neste, Brukbar, ikke lenger etter enn at spenningen fra den forrige fortsatt sitter i og man forlater konserten tilfredsstilt og tilfreds – til tross for at man ikke fikk noen tubaopptak. Den tredje – ikke på noen måte vil jeg tro dårligere enn de to foregående (og heller ikke her noen tubaopptak – hun tubaisten jeg såvidt vekslet et par ord med på Brukbar, og som begge gangene jeg har sett henene spilte stående, var forøvrig byttet ut med en fyr, som satt på en stol under hele konserten) men heller for mye av det samme – det er vanskelig å gi en dom, kanskje er jeg overstimulert, man kan vel ikke forvente at et band skal kunne fornye seg selv for hver konsert med såpass kort tid i mellom (de har også denne måneden spilt en konsert i Oslo), selv om min egen erfaring er at en ny konsert ofte fungerer nettopp som en motivator til videre utvikling – men uansett, hva som utmerket seg med denne konserten for mitt vedkommende var at det jeg hadde tapt i forhold til det helhetlige og min egen skalvisi fysiske tilstedeværelse i musikken (om du skjønner hva jeg mener, altså ikke fysisk utøvende, men fysisk lyttende, følende, tilstede i musikken, som en helhet, musikken som en del av deg selv) ble til en viss grad tatt igjen i en oppmerksomhet i detaljer, trommefigurer, gitarteknikk, og kanskje mest av alt, forsåvidt uavhengig av det rent musikalske men like fullt en del av det helhetlige uttrykket eller iallefall mitt inntrykk; fotarbeidet til keyboardisten – hvordan hun hele tiden trampet takten i høyt tempo med venstre fot, hele tiden in time men med en tilsynelatende raskere bpm enn resten av bandet mens høyre fulgte ikke som om venstre fot var en hihat naturlig ville vært skarptrommen men regulerte klangpedalen i en rytmikk som er for meg ukjent og som fascinerte meg og det forekom meg at hun danset der hun satt, at hun danset mens hun satt, og plutselig var begge beina i været i bevegelse i fri flyt og forlystelse og alt i alt tror jeg det var dette jeg satte mest pris på i løpet av hele konserten; pianistens fotarbeid.
YHAO er et band det er verdt å få med seg, med et uttrykk jeg i lengden finner mer spennende enn assosierte Pelbo hvis tilbøyeligheter i retning rock er for mye rock etter min smak og kun er interessant så lenge det opprettholdes en oppfatning av Rock og Jazz som to forskjellige verdener, noe som i og for seg kan sies å være tilfelle, men: det er en kunstig adskillelse som en envher fusjon av de to alltid vil være et uttrykk for– jeg kunne ønsket meg en hyppig utveksling av talenter mellom konservatoriet og UFFA - men dette er ikke først og fremst en kritikk av det uttrykket Pelbo har fått (og måten det fremstilles på i adresseavisen, selv om man jo alltids kunne kritisert adresseavisen for litt av vært), men en erkjennelse fra min side om at Your Headlights Are On, med sin noe mer tilbakholdne intensitet, sine repitasjoner (som jo også er en avgjørende del av all improvisasjon) og sin dedikasjon til den hellige groove – nei nå begynner jeg bli svulstig ...la oss heller avslutte med et par gullkorn i fra fotografen:
foto:Geir Skavern- ”Jeg misliker dem på en sånn måte at jeg vil slutte å spille musikk” ,
og - ”Dette er Møl, til forveksling likt ordet møll, hvorav utledes følgende allusjon; hvis hjernen min var et klesplagg i et skap, så ville denne musikken spist den opp!” – heh, sistnevnte er forsåvidt ikke akkurat hva han sa, men han sa noe som kunne ligne, og ba meg gi det en mer ”åndfull” formulering, uansett; - jeg har ham med først og fremst fordi redaksjonen liker bildene hans....
Nils Todal, februar 2010
Urørtfinale i studenterpopsamfundet
'Du er bare ute etter å finne noen å rote med i kveld du!',
- nei, slettes ikke, helt oppriktig ikke -
'Først og fremst er jeg ute etter å finne noe å skrive om.'
Pink Robobs(foto: Magne Hoven)
Urørtfinalen på samfundet. Orkestrert av NRK p3. Det en stund siden jeg har hørt noe særlig på p3,
men da jeg som sivilarbeider gikk rundt med øreklokker ibygd radio forstod jeg litt av hvordan det fungerer;
man har en håndfull låter som man spiller en 10-20 ganger i løpet av dagen,
i mellomtiden er det noen som prater overfladisk om ett eller annet. Dette er dagtidsradio, slik jeg oppfatter det.
Urørt sendes forøvig senere på kvelden og er i og for seg et fint tiltak, hvor nye norske band får anledning
til å bli spilt på radio, med alt det innebærer av tono-inntekter og samtaleemner på fester.
Hver uke plukker man ut en låt fra Urørt-sidene (hvor hvem som helst kan opprette profil og legge ut musikk)
Av disse toogfemti får noen utvalgte finalister spille på urørt-finalen her i Trondheim (det er altså en konkurranse,
hvor Pink Robots tidligere på kvelden, i et direktesendt show med masse kjendiser hadde vunnet, men akkurat det interesserer meg ikke, jeg var ikke engang på showet. Jeg er her for å se finalistene utfolde seg på en scene, se hva kremen av unge norskje band har å by på, og, tatt i betraktning at dette er kvelden før ‘TrondheimCalling’ plata, som er et forsøk på å markedsføre trøndersk musikk – la oss ikke late som at det er noe annet, dette er først og fremst et markedsføringsfremstøt, det handler om å skape oppmerksomhet, ikke om musikken i seg selv – slippes, vil jeg se hvorvidt det er noe hold i at band fra Oslo og Bergen er så mye bedre enn de fra Trondheim (Ingen trondheimsband er representert på samfundet i kveld). Skjønt, poenget er vel ikke at de er bedre, de er bare flinkere til hva det nå er som skal til for å få innpass denne type arenaer – urørt, bylarm, zoom-turneer – og de er del av et større maskineri, et eget økosystem hvis formål er å opprettholde seg selv og alle de delene det består av, det være seg band, bookingbyråer, konsertarrangører, mediaakktører, platelabler, innspillingsstudioer etc etc. Alt dette er viktig skal man komme noe sted i dag, skjønt man kan spørre seg (med et visst snev av misunnelse kamuflert som ideologi) i hvilken rekke det kunstneriske kommer i denne sammenhengen, hvor hypen forekommer viktigere musiikken, hvor orginalitet alltid utfolder seg innen hegenomiets grenser, eller hvor det råder en diskurs som tilsier at trondheim er død som musikkby fordi man ikke er god nok til å promotere seg selv - For noe dritt! -‘all art, is a labor of love and the person on the recieving end is like a passive female, not unwilling to be seduced if you catch her in the right mood, but expecting you to make the first move, and often the second and third, too.- No, it is enough for the artist to say it, to do it, to live it. Contagion will take care of the rest.
-Henry Lipton
Ja man kan jo drømme, men nok om det, mens jeg venter på fotografen rusler jeg litt rundt og noterer noen innledende betraktninger etter å ha kommet inn på samfundet; Det er fullt, dørene inn til konsertlokalene ser ut til å være stengt – dette spolerer mine planer om å nonchalant mingle rundt mellom de forskjellige scenene og få med meg litt av alt, her må antageligvis taes valg – ingen sjekka veska mi da jeg kom inn... – garderoben tar absolutt ikke noe ansvar for verdisaker, vil det si at garderobepersonalet praktisk talt kan forsyne seg fritt av folks lommer? Det hefter uansett ikke meg, som bare har to gamle ullgensere, og en enda eldre jakke å gi fra meg.– Det er alltid pene mennesker på samfundet. – ølpris på sekstisju kroner for ikkemedlemmer tar fra meg lysten på alkohol.
Fotografen dukker opp, det er ikke min vanlige fotograf, og mens vi prøver å få dette kameraet vi har lånt til å fungerere dukker det opp to jenter som vil bli fotografert. Lettere sagt enn gjort, men vi finner ut av det til slutt, skjønt, jeg tror ikke de er spesielt imponert over resultatet, men nå vet vi i alle fall hvordan man gjør det, det er da enda noe. Neste problem er å bestemme seg for hvilke konserter man skal gå på, noe som viser seg å være enklere enn å faktisk komme inn dit. Nå er det mulig at man kan oppnå visse køfordeler om man bruker akrediteringspassene sine litt mer pragmatisk, men vi ønsker gå inn i rollen som vanlige publikumere, om enn litt mer edruelige. Jeg tror jeg liker CCTV best fra utsiden, hører bare trommer, antydninger til en synth, noen som synger, minner litt om killing joke kanskje? Eller til og med x-mal deutchland, litt god gammel god-goth skal gjøre godt (ordspill utilsiktet), men, etterhvert som jeg kommer inn i lokalet, tar jeg meg selv i å tenke Ultravox, eller til og med; Alphaville. Jeg tror ikke jeg mener det negativt, men det er lenge siden jeg har hørt på ‘forever young’-lp’n min, jeg mener å ha blitt positivt overrasket over den en gang...
BCCTV-assist med tøff t-skjorte og...........................CCTV vokalist med tøffe sideburns(foto:Magne Hoven)
....uansett, CCTV, forekommer meg å bli mer forutsigbare utover i konserten, og jo mer poppa de blir, og jo mer folk hopper opp og ned i rundt meg, jo mindre interessert blir jeg, ser kjedelige ut gjør de også, jeg tenker på at jeg burde høre på ‘Forever young’ igjen en dag, Alphaville hadde idet minst artige drakter (en annen artig ting med Alphaville er forøvrig at de etter sigende lot alle inntekter gå direkte til et anarkist-kollektiv i berlin, eller hvor de nå var fra.).Man trekker altids til seg oppmerksomhet når man sitter og konsentrerer seg med notisblokk; ‘Hva skriver du?’ ‘Jeg skriver om konserten, men akkurat nå skriver jeg om deg’ Jeg ba henne gi meg navnet hennes, hun vill ikke, jeg ber om en bokstav, hun ga meg en A, skryter av lua mi. Fotografenr´ringer, sier han er i andre enden av rommet, men hører ikke hva jeg sier, men men, neste konsert begynner, og jeg skriver ham en melding om at om denne ikke er bra så går jeg heller på noe annet. Pink Robots begynner, og det går omtrent sånn som det her:
(gitar) dæ dæ dælædæ dælædædæ- dædæ
(trommer og bass) dælædælædælædælædælædælædælædælæ
Husker ikke helt om det var første eller andre låta, men det er ikke så nøye, poenget er; kjenner du det igjen? eh? – Du vet, det der riffet, kombinert med den beaten, som samtlige indie-pop band som har eksistert de siste ti årene har basert minst en låt på...eh? låter det kjent?
...
jeg går.
Historien gjentar seg selv, denne gang i den parodiske varianten. Står du på et utested og skriver i en notatblokk tilsynelatende likegyldig ovenfor dine omgivelser, så kan du ta deg faen på at omgivelsene ikke forblir likegyldig til deg, ei heller denne gang. – med ett er hun der igjen, hun ene som ville bli fotografert tidligere, ‘hva skriver du?’ ‘jeg skriver om dette arangementet, men akkurat nå skriver jeg om deg’ ‘hva da meg?’ ‘at du kommer her og snakker til meg, og spør meg hva jeg skriver’ - hun lurer på hva jeg heter, og jeg forteller henne det, får vite at hun er oppkalt etter en Ibsen-karakter, jeg skal ikke si hvem, men hun synes ikke det er noe kult, sier vedkommede er en kjip person som dreper alle i rundt hene – jeg har ikke noe kjennskap til dette stykket, men finner det hun sier lite troverdig – ‘dreper alle rundt seg, i Ibsen?’ ‘Tja, nei, kanskje ikke så ille, men jeg liker henne ikke. hvem er det du skriver for forresten?’ Jeg forklarer henne hva jeg skriver for, det er like vanskelig hver gang. Jeg ber henne fortsette snakke, og noterer flittig, hun snakker om musikken, men det skal jeg komme tilbake til senere, hun sier hun er pen, og det går opp for meg at hun flørter med meg, hun forteller om hvordan man forserer køer - man er jente, man sier unnskyld, vi blir enige om at det jo hjelper å være pen, selv om alle de andre jentene i køa blir sure - hun forteller om en kjendis hun har sett, jeg vet ikke hvem han er. ‘Vet du ikke hvem han er? Du kødder, ikke sant? ‘ - hun ser mistroisk på meg- ‘ Du har bare snakket drit hele tiden du, alt du har sagt til meg er bare tull? Du er bare ute etter finne noen å rote med i kveld du!’ – Nei nei nei, slettes ikke, oppriktig ikke - ‘Først og fremst er jeg ute etter å finne noe å skrive om.’ ‘Du er en jævlig dårlig journalist!’ – heh, jeg sier jeg gjør så godt jeg kan, og at det går litt bedre for hver gang. Jeg ber henne fortsette snakke:
'Har du dame', spør hun, det har jeg ikke, 'Kan eg kysse deg' (hun er fra bergen, glemte jeg å nevne, eller iallefall vestlendlng av noe slag) - 'Jo, javisst, bare...vent litt...' - skriver ferdig setningen, en av de forestående setningene, den om dårlig journalist etc. heh, vent litt, hvor kommer denne arogansen fra? at jeg ikke skjemmes... - 'nå så, hva du mener kysse....'
Den ukysste Pikens venninde
(Piken till venstre utenfor rammen)
(malt av Rämbrandt etter Todals gråtkvalte beskrivelse)...
wee!
'Du koser deg ser jeg' - fotografen dukker opp - hun forsvinner, 'Jo, jeg har det ikke så værst, men...hva du synes om konserten?' - ikke allverden, nei, og foran oss tar en ny kø form. mere kø, skjønt, oppildnet av foregående hendelse går jeg og kjøper meg en ny øl. Denne køen leder til konsert med Janaban, men jeg kommer aldri så langt. Fotografen er heldigere. Utenfra høres det i og for seg interessant ut, spennende rytmikk, kunne vært bra, kanskje, jeg trasker litt rundt...møter etter hvert fotografen igjen, som ikke var imponert, 'streit dancehall-reggea, flinke folk, bra lyd, men...' , trangt var det også, sier han, og jeg har ikke noe problem med å dele hans manglende begeistring, har aldri utstått dancehall, egentlig er jeg ikke spesielt begeistret for noe som helst her i kveld (forøvrig, du, du vet hvem du er, selv om du aldri kommer til å lese dette, jeg beklager oppriktig at jeg ikke var istand til å vie deg den oppmerksomhet, eller hengivenhet du sikkert fortjente...hvor kommer denne profesjonaliteten fra? Har jeg fått noe man kan kalle arbeidsetikk? Iallefall byr det meg merkelig imot å skulle sjekke opp noen, eller bli sjekket opp, på bakgrunn av at jeg skrive...er dette noe alle skribenter sliter med, eller er det bare meg? Eller prater jeg bare dritt nå, ikke umulig...min motvilje kan nok lett overvinnes, jeg tar meg kanskje visse friheter i min gjengivelse av hva jeg oppfatter å være virkeligheten...)
Nå så, vi har vært innom på tre konserter, og selv om vi har kjedet oss på samtlige (honnør til CCTV, som de eneste som tidvis - for min del i begynnelsen, for fotografen mot slutten - klarte rive oss ut av apatien) har jeg en følelse av at vi alt i alt har vært heldige, at dette, ettersom jeg hører ballerockpumpingen fra Klubben. nok var de konsertene vi hadde best forutsetninger for å like. Etterhvert løser det seg litt opp, konsertene er ferdig, en del går - kanskje kan man håpe på en mer ordinær folksom kveld på samfundet, det kan jo alltids være noe. Jeg ser ei jente med stor hvit sløyfe på brystet, flott. På unisex doen ved Lyche ber en annen jente meg lene meg mot dodøra mens hun er der inne, låsen virker ikke - ellers skjedde det ingenting - så en kjendis, tror han spiller i ett band, så kjent ut iallefall - Av en eller annen grunn er det ikke musikk på Klubben, Bodeagaen fenger ikke, det er i det minste ikke trangt mere, men vi kjeder oss og går. I morgen er det Trondheim Calling, men det er en annen historie. Fotografen svinger mot Ila, jeg trasker hjem for å høre på Forever Young, en verdig avslutning på en hvilken som helst kveld.
- Det er prisverdig at man gidder legge så mye arbeid i å presentere nye band, selv om jeg tviler sterkt på at dette faktisk er det beste landet har å by på av ny musikk, - jeg håper det ikke er det - jeg kan ikke si jeg er imponert, men som hun Ibsen-jenta sa,; ‘Det er p3musikk’ etterfulgt av; ‘Noe liker du, andre ting liker du ikke.’ - En klisje ville aldri blitt til om den ikke funket, noe er ikke forutsigbart før det har vært gjort tilstrekkelig mange ganger før med en viss suksess. - floskler som 'noe liker du, andre ting liker du ikke' er floskler fordi de er sanne...ah, hvor det smerter meg, og om ikke annet enn for å fortsette konfrontere meg selv, eller utesette meg for, mine antipatier, velger jeg avslutte denne teksten med å si noe sånt som at smaken er som ba...nei faen, jeg klarer ikke...
Todal
EMAIL
Protected by copyright. Internet e-mail:
redaktion@skandinaviskkommentar.com Design by Futuresound of Jemtland Graphics by Multimedia
Arthouse Copyright © 2005